Veelgestelde vragen Tussendoelenmonitor

Heeft u een vraag over de Tussendoelenmonitor die niet op één van de bovenstaande pagina's wordt beantwoord?
Hieronder vindt u enkele veelgestelde vragen omtrent deze monitor. Mocht uw vraag ook hier niet beantwoord worden, neem dan gerust contact met ons op.

Het lukt mij niet om in te loggen met mijn gegevens. Wat moet ik doen?
Controleer nog eens zorgvuldig of u de gegevens goed heeft overgenomen. Let daarbij op gebruik van hoofdletters en onterechte spatie(s). Mocht het inloggen nog steeds een probleem opleveren, voer dan de volgende actie uit:

  • Inloggen met een andere browser (bijvoorbeeld Firefox of Google Chrome in plaats van Internet Explorer)
  • Inloggen op een andere computer

Kan een eerdere gebruiker van de Tussendoelenmonitor coördinator worden van een nieuw onderzoek?
Nee, dit kan niet met hetzelfde e-mailadres. Wanneer een gebruiker al een EN-account heeft dient hij om coördinator van een nieuw onderzoek te worden een ander e-mailadres te gebruiken.

Wat moet ik doen als ik als coördinator de wachtwoorden van mijn gebruikers kwijtgeraakt ben?
Alle gebruikers kunnen individueel op de inlogpagina een nieuw wachtwoord aanvragen door te klikken op ‘wachtwoord vergeten’ en hun e-mailadres in te vullen.

Ik werk als taalcoördinator/IB’er/soortgelijke functie op verschillende scholen. Kan ik meerdere onderzoeken tegelijk starten?
Ja dat kan, hiervoor dient u wel unieke e-mailadressen te gebruiken. We adviseren u om voor elke school een apart account als coördinator aan te maken.

Wat is de rol van de coördinator?
De coördinator van de tussendoelenmonitor heeft de volgende taken:

  • aanmaken van accounts voor alle gebruikers;
  • verspreiden van alle wachtwoorden;
  • uitnodigen van alle leerkrachten om deel te nemen aan het onderzoek;
  • bewaken dat alle leerkrachten de vragenlijsten voor een gestelde deadline invullen;
  • verwerken en communiceren van de resultaten.

Welke vragenlijst moet ik voor de intern begeleider aanvinken?
De Tussendoelenmonitor bestaat uit twee soorten vragenlijsten. Eén daarvan is bestemd voor de schoolleider of de intern begeleider, de andere betreft een leerkrachtvragenlijst. Er is dus geen aparte vragenlijst voor de intern begeleider. Hij/zij kan in plaats van de schoolleider eventueel de schoolleidersvragenlijst invullen, om informatie op schoolniveau in kaart te brengen.

In de vragenlijst voor schoolleiders in de tussendoelenmonitor wordt gevraagd tot welke groep van het Cito de school behoort. Wat wordt hiermee bedoeld?
De Inspectie van het Onderwijs onderscheidt bij de beoordeling van opbrengsten vier schoolgroepen. De schoolgroep wordt bepaald op basis van het percentage gewogen leerlingen dat op de betreffende school zit. Hieronder is een overzicht van deze groepen weergegeven.

  • schoolgroep 1 >88% 0.00 leerlingen
  • schoolgroep 2 75 - 88% 0.00 leerlingen
  • schoolgroep 3 >=25% gewogen leerlingen, aantal leerlingen 1.20 < 0.30
  • schoolgroep 4 >=25% gewogen leerlingen, aantal leerlingen 1.20 >= 0.30)

Ik werk als leerkracht op verschillende scholen. Kan ik aan meerdere onderzoeken tegelijk deelnemen?
Ja, dat kan. Echter, de coördinatoren van de verschillende onderzoeken dienen hiervoor verschillende e-mailadressen van u te gebruiken (bijvoorbeeld twee verschillende schoolgerelateerde e-mailadressen).

Ik wil volgend jaar nogmaals de Tussendoelenmonitor gebruiken, maar vermoed dat er dan nieuwe leerkrachten in het team zijn gekomen. Kunnen zij ook meedoen?
Ja, dat kan. Bij het kopje ‘Gebruikers beheren’ kunt u de nieuwe leerkrachten toevoegen. Vervolgens nodigt u op de reguliere manier alle leerkrachten uit voor het nieuwe onderzoek.

Hoe lang blijven de resultaten zichtbaar?
De resultaten blijven zichtbaar onder het tabblad 'onderzoeken beheren'/ bekijk statistieken, zolang uw account actief is. We raden aan om de pagina met resultaten af te drukken als pdf-bestand. Dit doet u door te klikken op 'print deze pagina’ (in kleur of zwart wit) en dan te kiezen voor een pdf-writer; die is op vrijwel alle computers standaard geïnstalleerd.

De Tussendoelenmonitor heeft ons aan het denken gezet. Wat is de volgende stap die we kunnen zetten?
Bij het Expertisecentrum Nederlands werken deskundige op het gebied van taalonderwijs. Onze experts zijn bereid om met u mee te denken in dit traject. Neem daarom gerust contact met ons op voor een vrijblijvende offerte. info@expertisecentrumnederlands.nl